سیستم LSI در سئو و گوگل

به طور خلاصه اگر بخواهیم به توضیح سیستم LSI بپردازیم باید بگوییم که ،سیستم LSI یک زیر سیستم در الگوریتم موتور جستجو است، که موتور جستجو را قادر می کند تا درک بهتری از موضوع صفحات پیدا کند.توجه داشته باشید، فقط یک زیر سیستم است.همه الگوریتم های موتور های جستجو برای تشخیص ارتباط معنایی کلمات، در LSI خلاصه نمی شود.

اما LSI چگونه می تواند تشخیص دهد؟

اساس کار LSI در سئو، بر اساس محتوای صفحه و ارتباط آن با عنوان صفحه است.سیستم LSI بخشی از هوش مصنوعی گوگل و موتور های جستجوست که به کمک نیروی انسانی، هر روز، پیشرفته تر و هوشمند تر می شوند.این سیستم، کل محتوای صفحه و عناوین را بررسی می کند و با استفاده از بانک اطلاعات خود، موضوع صفحه را تشخیص می دهد.هر چقدر بانک اطلاعات یک سیستم LSI قوی تر و جامع تر باشد، تشخیص سیستم LSI قوی تر می شود.برای مثال وقتی عبارت “بهینه سازی” جستجو شود، سیستم LSI متوجه می شود که این عبارت خیلی کلی است و به موضوعات خیلی زیادی مثل “بهینه سازی سایت” ، “بهینه سازی مصرف انرژی”، “بهینه سازی مصرف سوخت” ، “بهینه سازی روش های مدیریت” و … ارتباط دارد. در نتیجه، نتایج حاصل از این عبارت، خیلی کلی است و انواع سایت ها را پوشش می دهد.(یعنی کلمات کلیدی کلی که در پست روش صحیح انتخاب کلمات کلیدی شرح دادم). لذا سیستم LSI زود قضاوت نمی کند، و نتایج همه موضوعات را نشان می دهد.در عوض وقتی، عبارت “بهینه سازی سایت” جستجو می شود، سیستم LSI کلمه “بهینه سازی” را با “سایت” در بانک اطلاعات خود تطبیق می دهد و متوجه می شود، منظور از بهینه سازی، همان SEO یا “بهینه سازی برای موتور های جستجو است” و منظور از سایت هم Website است.زیرا بانک اطلاعات سیستم LSI نشان می دهد که در سایت هایی که کلمه “سایت” و “بهینه سازی” به کار رفته، همیشه منظور از بهینه سازی، همان “بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو” است. در نتیجه، موتور جستجو تشخیص می دهد، که عبارت “بهینه سازی سایت” همان ارتباط معنایی را با “بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو” دارد.

عین همین مثال را به کلمات چند معنایی بسط دهید.وقتی در سایتی، کلمه شیر در تگ عنوان استفاده شده، و در بقیه کاراکتر های تگ عنوان و داخل محتوا، درباره “آشپزخانه” ، “آلات” ، “سرویس بهداشتی” ، “سینک ظرفشویی” استفاده شده، سیستم LSI تشخیص می دهد، که در اینجا، منظور از کلمه “شیر” ، شیر سرویس های بهداشتی است.لذا وقتی عبارت “شیر آشپزخانه” جستجو می شود، بعد از نمایش نتایجی که عینا عبارت “شیر آشپزخانه” در عنوان و محتوای آنها به کار رفته (Exact Match)، به سراغ صفحاتی می رود که ارتباط معنایی با عبارت “شیر آشپزخانه” دارند.مثل “شیر ظرفشویی” ، “شیر سینک ظرفشویی” و … . یک نکته بسیار ظریف در همین پاراگراف آخر وجود دارد.درک درست یک سیستم LSI ، در نمایش نتایجی که عینا عبارت “شیر آشپزخانه” در آنها به کار رفته است موثر است. فرض کنید، یک سایت تفریحی، درباره وسواس به صدای چکه شیر آشپزخانه نوشته است.لذا در عنوان و محتوای آن چندین بار کلمه “شیر آشپزخانه” به کار رفته است.فکر می کنید، درست است که این مطلب، با عبارت “شیر آشپزخانه” در صدر نتایج یک موتور جستجو باشد؟!! اینجاست که LSI ، نقش ایفا می کند و لزوما، هر صفحه ای که محوریت آن عین عبارت جستجو شده است (Exact Match) ، در اولیت قرار نمی دهد.

گوگل دارای قوی ترین سیستم LSI است و تفاوت ضعف LSI بینگ و یاهو و سایر موتور های جستجو نسبت به گوگل، به شدت محسوس است.

منبع : آویناوب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *